Möt Midhat och Marcus - HIF:s medielag
Foto: BildbyrånUnder det gångna året fick vi HIF-supportrar ta del av många nya medieinslag som producerades och publicerades på HIF:s diverse digitala plattformar. Ansvariga bakom innehållet var den för 2017 nya mediekonstellationen - Midhat Kuduzovic och Marcus Schössow. Midhat hade redan befunnit sig på Olympia under ett års tid när Marcus anslöt inför förra säsongen. Kärnan hörde av sig till pågarna för att se hur de ser på samarbetet ett år senare och vad vi har att vänta oss framöver i de digitala HIF-kanalerna.
"Våra olika bakgrunder gör att vi utmanar varandra men vi hittar också lösningar"
- Även fast det har varit tuffa omställningar och Marcus första år i klubben har det varit väldigt kul att arbeta med honom, inleder Midhat Kuduzovic och Marcus Schössow fyller i: - Givetvis har det varit mycket att lära, ta in och testa sig fram men 2017 har varit ett av de mest spännande åren i mitt liv och jag är tacksam av att få vara en del av HIF som jag älskar så mycket.Midhat fortsätter: - Vi har kompletterat varandra bra. Jag är mer fotbollsnörden som gärna grottar ner mig i det traditionella så som intervjuer och analyser, publicerar nyheter på hemsidan och har den dagliga kontakten med media. Marcus lägger med sin bakgrund mer fokus på grafisk design. Han är väldigt bra på det visuella och kommersiella.- Våra olika bakgrunder gör att vi utmanar varandra lite men i grund och botten strävar vi båda mot samma mål och hittar därför också lösningar, konstaterar Midhat.Marcus är ömsesidigt full av beundran för sin kollega: - Midhat gör ett grymt jobb med sina delar. Min del är mer strategisk. Jag älskar branding med allt vad det innebär. Självklart har det varit lite fuck ups här och där, men jag är nöjd med den förvandling vi börjar se. Jag ser fram emot 2018 där vi kommer ge medlemmarna möjlighet att följa HIF ännu närmre. Detta är en medlemsstyrd förening och därför gör jag allt för att medlemmarna ska ha så bra insyn i HIF som möjligt, ända in i omklädningsrummet.- Vi vill också passa på att lyfta fram personer som hjälper oss på ideell basis, säger Midhat. – Det kan vara allt från fotografering till text och andra typer av uppgifter. De är väldigt viktiga för oss.Vad är era förväntningar på det kommande året?MK: - Vi ska fortsätta vässa kommunikationen mot supportrarna och ta ytterligare kliv mot att föra medlemmarna närmare klubben men givetvis också nå ut till nya personer för att öka publiksiffran på Olympia. Utifrån de ansvarsområden jag har vill jag naturligtvis också att alla medier alltid ska känna sig välkomna på Olympia. Jag strävar alltid mot att ge medier ett så bra bemötande som möjligt, oavsett om det handlar om en intervju efter träning eller under match.
"Ambitionen är att ge mer liv åt vår Youtube-kanal, så börja gärna prenumerera på den"
MS: - Vi kommer utöka våra koncept med nya program och framförallt ligga ännu närmre fotbollen. Hade jag fått bestämma skulle vi följa HIF-spelarna live tjugofyra timmar om dygnet men givetvis finns det gränser. Jag är dock oerhört stolt över hur nära vi ligger vår kärnprodukt just nu. Vi jobbar dygnet runt för att ge er all information så snabbt som möjligt. Ibland går det enstaka minuter mellan en händelse och att det ligger ute på webben. Ibland kommer det in en nyhet klockan 01 på natten men då har vi sett till att den är klar att släppas klockan 08 på morgonen. 2018 blir året då vi öppnar upp dessa dörrar ännu mer.Och apropå 2018, vad kan vi supportrar förvänta oss av er? Förra året var ju fyllt av överraskningar som exempelvis snyggt producerade videos och mål-GIF:s.- Haha, det vet man aldrig, konstaterar Marcus kvickt. – Men några riktigt sjuka mål-GIF:s är helt klart något vi kollar på, utan att säga för mycket.- Jobbar man med Marcus kan man alltid förvänta sig det mest oförväntade, fortsätter Midhat med ett skratt. – Mål-GIF:s har ju diskuterats en hel del, vilket jag gillar. Till förra året spelades de in väldigt hastigt under mycket sämre förutsättningar (greenscreen, kamerautrustning, osv) än vad vi har nu så till år hoppas vi kunna utveckla dessa väldigt mycket mer.Något som varit eftertraktat bland supportrar är fler videointervjuer med ledare och spelare, och Midhat Kuduzovic utlovar mer av den varan under 2018. – Själv kommer jag lägga mycket fokus på att framförallt utöka mängden videointervjuer med spelare och ledare från såväl A- som u-sidan. Under det gångna året publicerade vi drygt 90 intervjuer med personer från A-sidan men då främst i skrift på hemsidan. Ambitionen är att sprida ut de mer i våra sociala kanaler samt ge större liv åt vår Youtube-kanal, så börja gärna prenumerera där.- Vi kommer vidare självklart fortsätta producera #JAGÄRHIF och #VÄLKOMMENHEM-videos, fortsätter Midhat. – Vi skissar också på idéer för hur vi ska utveckla dessa till något ännu bättre med de förutsättningar vi har.
"HIF ska vara kul att följa"
- Vad som står helt klart är att vi kommer ha ett nytt studioprogram med Torbjörn Dencker i programledarrollen som ska handla om både HIF men även om övrig lokalfotboll. Studio Olympia kommer också få ett annat format och se annorlunda ut beroende på om det är hemma- eller bortamatch, utan att avslöja för mycket där heller. Men vi vill till exempel jobba med att ta er ännu närmre laget vid bland annat bortamatcher. Snart väntar dessutom ett roligt träningsläger där ni givetvis ska få hänga med ända från bussfärden mot flygplatsen tills vi är hemma igen, berättar Midhat.Marcus fyller i: - Jag hoppas supportrarna har förståelse för den balans vi måste hålla när det kommer till att följa laget och att vi till exempel måste anpassa oss utifrån hur det går sportsligt. HIF ska vara kul att följa men det måste finnas en balans mellan lek och allvar i kommunikationen. Den balansen känner jag också att vi börjat hitta. Hur som helst kommer ni fortsätta få ta del av snygga videos, det kan jag lova er, avslutar Marcus.HIF:s medieteam verkar onekligen ha en hel del matnyttigt i sitt sköte för oss HIF:are som törstar efter nyheter och detaljer runt vår kära förening och Kärnan ser spänt fram emot vad duon kommer producera åt oss under 2018. Vill ni ha senaste nytt ser ni till att följa HIF på såväl Facebook, Twitter, Instagram som HIF-TV via Youtube och så klart egna hemsidan.***Läs även:Alexander Ström - mer än bara din lokala SLO